Kleurovergangen met acrylverf

Kleurovergangen maken ik Acrylverf zonder strepen.

Het is moeilijk om mooie overgangen te maken tussen licht en donker in acrylverf.

Hoe kunt u dit het beste aanpakken :

  • U kunt met slechts weinig lichte verf aan uw penseel over de donkere delen schrapen, zo maakt u vage strepen en overgangen. (Bijna net als met pasteltekenen)
  • Donkere en lichte kleuren mengt u direct als de verf nog nat is.
    De natte verf in elkaar laten lopen net zoals bij aquarelverf is niet echt mogelijk, omdat er altijd wel harde randen blijven staan.
    Op zich kan dat heel mooi zijn, maar dan kunt u net zo goed aquarelverf gebruiken.
  • U doet een beetje acrylmedium zo uit het flesje op de plek waar u een mooie overgang tussen twee kleuren wilt maken.
    Dan vloeit de verf daar mooier in elkaar over, zonder dat u strepen krijgt.

Het ruimtelijk weergeven van kleur

Hoe geeft u een ruimtelijk beeld weer in  Kleur?

Het schilderen van een bol in kleur. U schildert de verf met een vertrager voor acrylverf, zodat de verf  langer nat blijft.

Het licht op de bol komt van rechtsboven, daardoor valt de slagschaduw naar links.
U start met het schilderen aan de linkerkant met donkerblauwe verf. Ultramarijn gemengd met alizarine crimson en een tipje geel. Gelijk met het schilderen van deze kleur schildert u de slagschaduw mee.

In het midden van de bol schildert u ultramarijn gemengd met iets wit. Aan de rechterkant van de bol schildert u dit mengsel met een tipje van het donkere mengsel er door heen. U verzacht al deze randen met een schoon zacht penseel om zo mooie vloeiende overgangen te krijgen. Dit verzachten van de randen doet u verticaal.

Daarna schildert u met het mengsel blauw en wit aan de linkerkant een reflectie licht en het hoge licht zet u met een dikke klodder wit in de nog natte verf.schilderen van ruimtelijkheid

 

Acrylpenselen schoonhouden.

Schoonhouden van Penselen

Penselen dienen met zorg behandeld te worden, zodat u er lang plezier van heeft.
Behalve een zorgvuldige behandeling vergen penselen ook onderhoud. Acryl verfpenselen zijn speciale penselen, die veelvuldig met water in aanraking komen en toch hun vorm behouden. De moeite waard om een duurdere aanschaf te  doen als het om acrylverf penselen gaat.

Slecht onderhouden penselen, zelfs van goede kwaliteit, gaan al snel mankementen vertonen, de haren van de penseel gaan dan wijd uitstaan vanwege verfresten en kunnen zelfs afbreken aan de busrand.

  • Wateroplosbare verven met water en kernzeep uit het penseel spoelen. Kernzeep is een stukje speciale zeep, op basis van plantaardige en dierlijke vetten, te koop in kunstschilder winkels)
    Verfresten nooit laten opdrogen op het penseel.
  • Acrylverf kan, zolang de verf nog nat is, met water worden uitgewassen; eenmaal droog kan dit alleen nog maar met agressieve oplosmiddelen. Daarna uitwassen met kernzeep.

Heeft u uw penselen uitgewassen, dan bewaart u ze bij voorkeur liggend op een doek, zodat het water niet in de bus kan lopen als u ze rechtop bewaart.

Zijn ze eenmaal goed droog dan bewaart u uw droge penselen rechtop staand, met de steel naar beneden in een bus of pot zodat de haren in model blijven.

Kleurencircel

Kleuren bestaan uit warme en koude kleuren.

 

kleurencirkel Johannes Itten
kleurencirkel Johannes Itten

 

Warme kleuren zijn de kleuren die in het rode deel van de kleurencirkel liggen. Geel, rood, en oranje zijn warme kleuren. De koude of koele kleuren zijn groen, paars en blauw.

Primaire kleuren zijn: rood,  geel en blauw met het schilderen zijn dit de zuivere kleuren die u zelf niet kunt mengen, deze komen rechtstreeks uit de tube. Evenals wit en zwart zijn dit de basiskleuren die u gebruikt als u gaat schilderen.

Mengt men bij een warme kleur geel wat van koud paars, dan wordt het geel koeler, deze kleur kunt u ook gebruiken  om de schaduw kleur van geel aan te geven. Mengt men te veel, dan worden kleuren als snel vuil, z.g. grijs kleuren.

Om kleuren te omschrijven worden ze benoemd, als kleurtoon, verzadiging of grijswaarde.

De kleurtoon (hue) Een kleur wordt aangeduid met de term kleurtoon (kleursoort). Dit is de kleur die wij zien, de kleur van de kleur zelf; bijvoorbeeld geel.

De grijswaarde van een kleur (value) Dit is de toonwaarde van een kleur, die u kunt zien, als u uw ogen een beetje dichtknijpt, of als u van uw onderwerp een zwart/wit fotokopie zou maken. Dan vervagen de kleuren in zwart/wit en grijstonen, daarmee kunt u licht en donker goed onderscheiden of tewel de value van uw schilderij.

Verzadiging (Chroma of saturation) Dit duidt de zuiverheid en puurheid van een kleur. Een zuivere kleur heeft zijn volste, sterkste en meest expressieve kleurkarakter. Naarmate een kleur minder grijs bevat en naarmate de kleursterkte toeneemt, is de kleur het puurste, tenzij (vooral bij de kleur blauw) oververzadiging optreedt.

Kleuren met een lage verzadiging zijn fletser dan kleuren met een hoge verzadiging. Zwart-witfoto’s hebben een verzadiging van nul. De verzadiging is onafhankelijk van de tint en de intensiteit.

Diep groen is verzadigd, een groene weide is onverzadigd groen.

Kleurcontrast ontstaat als u blauw en oranje, rood en groen, en geel en paars naast elkaar gebruikt. Dit zijn de contrasterende kleuren op de kleurencirkel. Deze kleuren geven uw schilderij een bont en levendig aanzien, denk aan feestartikelen en vlaggetjes.

Licht donker contrast Dit contrast ziet u als u licht naast donker gebruikt. Bijvoorbeeld, zwart naast wit.

Koud/warmcontrast. Rood, oranje en geel zijn de warme kleuren; blauw-groen, blauw en paars zijn de koude kleuren.

Complementair contrast. Dit zijn alle combinaties van kleuren die in de cirkel precies tegenover elkaar liggen bijv. paars tegenover oranje.

N.B. Uitleg over de kleurencirkel van Johannes Itten.

Johannes Itten ontwikkelde dit kleurenwiel in de jaren dertig van de vorige eeuw.
Het is samengesteld uit 12 pure kleuren.

In het midden van de cirkel vinden we eerst de drie primaire kleuren: geel, rood en blauw.
Daarnaast komen de secundaire kleuren, die ontstaan door 2 primaire kleuren te mengen. Geel en rood geven bijvoorbeeld oranje.
In de buitenste ring vinden we naast de primaire en secundaire kleuren ook de tertiaire kleuren. Die ontstaan door een primaire kleur te mengen met een secundaire kleur. Geel en oranje geven bijvoorbeeld geeloranje.

Acrylverf

Kunstschilder Acryl verf

Acrylverf is een sneldrogende verf op basis van 100% acrylaat (dit is een kunststof dispersie) die met water en de daarbij behorende mediums te verdunnen is. Acrylverf droogt watervast op. De droogtijd van acrylverf is kort, afhankelijk van de dikte van de verflaag, temperatuur en luchtvochtigheid. Wilt u de droogtijd verlengen dan  kunt u de verf op het palet en/of het schilderij ook natspuiten met een plantenspuit.

Kunsthars is ondoordringbaar en droogt erg snel. Dat kan een voordelig of nadelig zijn.
Voordeel is dat u niet langer dan 30 minuten hoeft te wachten om verder te schilderen.  Nadeel is dat de verf op het palet of op de kwast soms te snel opdroogt, zodat u met verknoeide penselen zit.

U kunt de verf zover verdunnen dat het eruit ziet als aquarel verf. Maar meestal wordt de verf dik aangebracht, het lijkt een beetje op olieverf, maar de kleuren van acryl zijn over het algemeen intens en helderder dan bij olieverf.  Goede kwaliteit acrylverf is goed pasteus, waardoor de penseelstreek ook mooi blijft staan.

Acrylverf droogt snel en is bijna reukloos, daardoor kunnen de verschillende lagen snel over elkaar gezet worden.

Sommige fabrikanten hebben een assortiment van wel 70 kleuren.

Acrylverf komt het mooiste tot zijn recht als er meerdere lagen (glacis lagen) gebruikt worden. De kleuren blijven lang helder en mooi.
Bij glaceren wordt de verf zover verdund tot ze doorschijnend is.  Het schilderij wordt dan in dunne lagen  opgebouwd.

Door de verf sterker te verdunnen met water gedraagt het zich net zo als aquarelverf. Met een zachte kwast brengt u de verf aan op aquarel papier. Elke verflaag staat op zichzelf, omdat u de verf even kunt laten drogen.

Acrylverf is ook uitermate geschikt om te gebruiken als ondergrond voor een opzet van olieverfschilderijen.
Met name de korte droogtijd is dan interessant, zodat u snel daarna een directe opzet kunt maken in olieverf.

Andersom de acrylverf over de olieverf schilderen is niet mogelijk.

 

Nadeel van Acrylverf

Heeft Acrylverf ook nadelen?

Als u twee kleuren acrylverf aan uw penseel heeft, lopen de kleuren vanzelf door elkaar. Anders dan bij olieverf, waar de kleuren dan naast elkaar blijven staan, als u de verf opbrengt.

Acrylverf vergt wel enige oefening, omdat het vaak mooier wordt als u het schilderij in laagjes opbouwt. De eerste laag is dun opgebracht en streperig, vaak denk je dan dat wordt niets, maar ga je daar weer met een andere kleurlaag overheen en u gebruikt daarbij verschillende technieken en schildersmedium speciaal voor acryl, dan wordt het eindresultaat heel mooi.

Een ander nadeel is dat u de acrylverf maar tot een bepaald punt kunt verdunnen. Als u steeds meer water gebruikt hecht de verf niet goed meer. U kunt dit oplossen, door eerst een laagje medium over het te bewerken stuk schildert en daar dan de kleur op aanbrengt. Dit bevordert het smeren van de verf aanzienlijk.

Onverdunde acrylverf

U kunt de acrylverf onverdund schilderen.

Dit betekent dat u schildert met weinig verdunde of onverdunde verf  zo uit de tube.

Dit geeft mooie vlakke kleur maar wel met scherpe randen. U kunt makkelijk lichte verf over donkere verf zetten. (Vaak is het dan wel nodig om twee lagen te schilderen, anders schemert het nog door)

Glaceren

U kunt acrylverf op vele manieren gebruiken, bijvoorbeeld als glacis laag.

U werkt dan met sterk verdunde acrylverf, die als een doorzichtige filmlaag opdroogt. Ook makkelijk als uw schilderij bijvoorbeeld  te warm van kleur is, dan zet u daar een hele sterk verdunde laag met lichtblauw over heen.
Bijna als een aquarel, maar u kunt hierbij echt niet meer verbeteren als de verf eenmaal staat.
U kunt dan wachten tot de verf opgedroogd is en dan weer een nieuwe dunne laag als glacis erover heen schilderen met een andere kleur.
De verf die u eroverheen schildert is lichter en ondoorzichtiger dan de opgedroogde laag.